“Gaan met koe van Boer Bart de straat op”. De Tjonger, de natuurinclusieve kaas van Bastiaansen, is officieel gepresenteerd in Rotstergaast.
Tholen -De Tjonger, de natuurinclusieve kaas van Bastiaansen, is officieel gepresenteerd in Rotstergaast. Gisteren (12 juli) kon op de bio-boerderij van Bartele Holtrop voor het eerst van deze natuurinclusieve kaas geproefd worden. Alle melk van de ongeveer 100 Jerseykoeien gaat vanaf april 2015 in de kaas. Bartele erkent dat het pionieren in natuurinclusief boeren een enorme zoektocht gebleken is. “De samenwerking tussen de koeien, de kippen, het bodemleven en het gras is iets wat veel meer tijd kost dan we in eerste instantie hadden gehoopt.” Op de boerderij weiden bijvoorbeeld legkippen achter de melkkoeien aan en ze gebruiken oude Aziatische bemestingstheorieën.
‘Boer Bart’ zocht naar een manier om de melk van de Jerseykoeien in een mooi product voor de consument om te zetten. Daarvoor is hij uiteindelijk in Brabant terecht gekomen. Voor de ontwikkeling van De Tjonger is intensief samengewerkt met Bastiaansen Bio Kaas. Samen is een natuurkorstkaas ontwikkeld.
Sebastiaan Kuipers van Ekoplaza Heerenveen was samen met vele klanten aanwezig in Rotstergaast. “Onder het mom van ‘Release de tsiis’ hebben we via Facebook mensen uitgenodigd. Het was uiteindelijk erg druk, er waren meer dan 200 aanwezigen tijdens de het avondgedeelte voor de consumenten. Veel meer dan we vooraf gedacht hadden”, aldus Sebastiaan.
De Tjonger ligt inmiddels al in een speciale bak in de winkel en volgende week staat een actie op het programma: “We gaan dan met een koe van Boer Bart de straat op. Dan gaan we kaas en flyers uitdelen.” Ook voor Ekoplaza Heerenveen is dit een extra bijzondere kaas, meent Sebastiaan. “Je voelt meteen de verbondenheid, deze kaas zal dan ook een speciale plek in de winkel behouden. De Tjonger staat voor de identiteit van de regio.”
Presentatie in de schuur
Vanwege de vooral natte weersverwachting is vooraf al besloten om de presentatie van De Tjonger naar de stal te verhuizen. Er werd een soort theater in de stal ingericht. ’s Morgens zijn de zakelijke contacten, waaronder kaashandelaren en winkeliers, bij de presentatie aanwezig geweest. ’s Avonds kregen consumenten dus de kans om van de nieuwe kaas te komen proeven en zich te laten informeren over het verhaal achter De Tjonger.
Na de introductie van Bartele kwam algemeen directeur Klaas Hokse van Rouveen Kaasspecialiteiten aan het woord. Hij vertelde hoe de samenwerking tussen de bio-melkveehouder en Bastiaansen Bio Kaas geresulteerd heeft in dit nieuwe kaasmerk. Daarna heeft Marja Bastiaansen van Bastiaansen Bio Kaas wat meer over het product verteld en was het moment daar om de eerste kaas door te snijden. Alle aanwezigen kregen vervolgens de kans om een stukje van de kaas te proeven.
De 50+ kaas met natuurlijke korst is wat lichter uitgevallen dan ze dachten, geeft Marja toe. “Dit maakt de kaas eigenlijk alleen maar authentieker, de natuur laat zich immers niet sturen.”
Voor meer informatie: www.bastiaansen-bio.com, www.boerbart.nl en www.ekoplaza.nl
Auteur: Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.biojournaal.nl