Bron: Nomilk2day
Tegen de stroom inroeien levert een goed belegde boterham op voor Rouveen Kaasspecialiteiten. De enige gerobotiseerde kaasfabriek ter wereld heeft groot succes met zijn 450 speciaalkazen. De truc? Blijven verrassen.
‘ONZE SUCCESFORMULE? VAKMENSEN, VERNIEUWEN EN VERRASSEN’
Middenin het hart van Rouveen, toch wel bekend als een behoudende streek, staat de 116 jaar oude fabriek van Rouveen Kaasspecialiteiten. Met historische voorgevel, een boerderij die als museum dient en waar de roots een belangrijke rol in het verhaal van de kaasmakers spelen. Juist dit bedrijf is misschien wel vooruitstrevender en vernieuwender dan andere zuivelaars. Klaas Hokse is CEO van een van de grootste spelers in speciaalkazen ter wereld.
BIJZONDER DAT JULLIE NOG ZELFSTANDIG ZIJN TUSSEN DE GROTE ZUIVELREUZEN.
‘Je ziet dat de kleine coöperaties van vroeger bijna allemaal zijn gefuseerd waardoor er nu een aantal grote blokken zijn ontstaan. Eigenlijk zijn wij het Gallische dorpje in het Romeinse Rijk. Eigenzinnig; we doen ons eigen ding. Dat is melk van 250 melkveehouders verwaarden tot kaasspecialiteiten. Ons doel is wereldwijd de allerbeste zijn en dat lukt best aardig.’
HOE DOEN JULLIE DAT?
‘Door te kiezen voor een niche en dat is een specialiteitenfabriek met sterke focus op productinnovatie. Jaarlijks produceren wij 26.500 ton kaas onderverdeeld in 450 kaassoorten. Dat doen we onder private label voor vrijwel alle grote kaasbedrijven en -merken. En alles op het hoogste certificeringsniveau, voor 160 landen. Met ons enige eigen merk Bastiaansen, dat op locatie Molenschot wordt geproduceerd, zijn we marktleider in het biologisch kaassegment.’
JULLIE MOETEN HET DUS ECHT VAN PRODUCTONTWIKKELING HEBBEN?
‘Innovatie is key! Jaarlijks brengen we 40 nieuwe producten op de markt. Bijzondere kaassoorten als zwarte kaas met groene laagjes, bosbessen- en bramenkaas, tricolorekaas in wit, groen en rood. Boerenkoolkaas, rode kaas met pesto of sushi kaas met wasabi… Niet alles wordt een groot succes, maar dan stoppen we daar toch weer mee. Het gaat ons erom dat we blijven verrassen. De consument wil steeds sneller worden verrast met nieuwe producten. Iets nieuws om op tafel te zetten als de buren komen borrelen. En of het dan drie of vier euro kost, maakt ze weinig uit.’
ER GAAN 33 SOORTEN MELK SEPARAAT DOOR DE FABRIEK; VAN KOEIEN-, GEITEN- EN SCHAPENMELK TOT BIOLOGISCHE-, WEIDE-, HALAL- OF KOOSJERE MELK. DAT MOET WEL EEN ENORME LOGISTIEKE OPERATIE ZIJN!
‘Dat is het ook! Dat anderen daar niet aan beginnen, snap ik dus heel goed. De meeste zuivelplants houden het bij vier of vijf stromen. Hoe wij het doen? Eind jaren ’90 begonnen we met het separeren van kleine stromen. Sindsdien hebben we het tot in perfectie geautomatiseerd. Vandaag de dag is het onze levensader!’
ALS JE HET HEBT OVER DE LAATSTE VIJF JAAR; WAT ZIJN DAN DE GROOTSTE VERANDERINGEN?
‘Als je de beste in kaasmaken wilt zijn, heb je ook de beste mensen en machines nodig. Alleen dit jaar al hebben we voor 22 miljoen euro geïnvesteerd in verdere uitbreiding en professionalisering van de fabriek. Wij waren de eerste ter wereld met een specifiek kaasafvulsysteem en zijn de enige gerobotiseerde kaasfabriek. Bijzonder is ook het nieuwe pekelkanaal waarvoor we in 2020 een nieuw gebouw hebben neergezet; dat betekent dat klanten niet alleen kaas à la carte kunnen bestellen, maar ook pekel à la carte. De keuze voor een eigen pekelbad, dedicated voor hun kaas, versterkt het verdienmodel van onze partners en ik moet zeggen; de interesse is overweldigend.’
EEN À LA CARTE PEKELBAD. JE MOET ER MAAR OPKOMEN.
‘De wereld verandert zo snel. Zeker de komende vijf jaar. Je moet bovenop de nieuwste ontwikkelingen en trends zitten. Of klanten nou een pekelbad willen met Himalayazout of zout uit de Dode Zee, we bieden onze klanten op deze manier nog meer exclusiviteit. En om dat te bedenken en de grondstoffen te sourcen zijn creatieve en ondernemende mensen nodig. Overal in het bedrijf proberen we dan ook medewerkers ondernemerschap mee te geven. Wil je meer van je werk maken? Trek dingen naar je toe. Dat is het type werknemer dat wij willen hebben, want zij brengen een bedrijf verder.’
WAT DOEN JULLIE VOOR HET PERSONEEL?
‘Heb je even? Duurzame inzetbaarheid staat hoog op de agenda, want we willen vakmensen binnenhalen en behouden. Zo hebben we een lifestyle coach die medewerkers ondersteunt met voedings- en bewegingsadvies. Er zijn cursussen; bijvoorbeeld een slaapcursus voor medewerkers die in de nacht werken. Flexibele werktijden voor ploegendienst, omdat we vinden dat niemand hier weg moet gaan vanwege ploegen. Sterker nog; het moet een voordeel zijn! Er is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling; 20 procent is bezig met een opleiding. Wil je doorgroeien? We maken een plan. Als groeiend bedrijf zijn er volop kansen. En verder is sport een verbindende factor.’
WELKE PRIORITEIT HEEFT DUURZAAMHEID?
‘Ik geloof dat je als bedrijf moet zien wat er in de wereld gebeurt. Duurzaamheid is zo’n onderwerp. Vorig jaar namen we een risico door de grootste warmtepomp met waterkoeler in Europa te installeren. Dat maakt ons tot de eerste zuivelverwerker die warmte opwekt vanuit elektriciteit; het bespaart ons ongeveer 700.000 kuub gas. Een derde van het totaal. Duurzaamheid zie ik dan ook niet als een bedreiging, maar als kans.’
KLINKT ALSOF ALLES GOED VOOR ELKAAR IS OF IS ER TOCH NOG IETS WAARAAN GEWERKT MOET WORDEN?
‘Door de forse productiegroei neemt het proces in volume en de complexiteit toe. Het is nu zaak om de organisatie daarvan strak neer te zetten. En voor daarna liggen er alweer plannen klaar om de mondiale kaasbusiness verder uit te bouwen. Als je doet wat je leuk vindt, ontwikkel je je vanzelf.’
Lees hier het originele artikel.
Via deze site zijn wij op dit moment op zoek naar een supply chain manager.