Ruim 160 ondernemende boerinnen op evenement Rouveen Kaasspecialiteiten
Speciaal voor de vrouwelijke kracht op de boerenbedrijven organiseerde Rouveen Kaasspecialiteiten een Boerinnendag. De zuivelcoöperatie uit Rouveen organiseerde een inspirerend programma voor de dames met actuele thema’s als food waste, duurzaamheid en productontwikkeling van kaasspecialiteiten.
Onmisbaar
‘Boerinnen zijn onmisbaar op het boerenbedrijf en leggen de basis van goed samenwerken binnen onze coöperatie,‘ vertelt Klaas Hokse, directeur Rouveen Kaasspecialiteiten. ‘Onze ledenvergaderingen worden steeds beter bezocht door boerinnen maar dit kan nog veel beter. Niet alleen het boerenbedrijf run je samen maar ook in de zuivelcoöperatie heb je elkaar nodig en is het belangrijk dat je van elkaar weet wat er speelt.‘
Visie
Welke doelen heeft de coöperatie en hoe streeft zij haar doelen na? Na het ontvangst door Anne Marie Zomer, lid van de Raad van Beheer, gaf Klaas Hokse een inspirerend betoog over de inzet en afzet van de onderneming. ‘Waar doen we het voor? Een goede melkprijs? Eerlijke voeding? Een tevreden consument? En juist die consument zit overal ter wereld, de kaas van Rouveen Kaasspecialiteiten ligt in bijna alle landen van de wereld.’
Voedselverspilling
Voedsel dat is wat gemaakt wordt van de melk van de leden-veehouders, kaasspecialiteiten wel te verstaan. De melk wordt op een zodanige manier verwerkt dat alle producten die overblijven tijdens, door en na het produceren van kaas ook van waarde worden. Van verspilling is nauwelijks sprake. Dat is wel anders met voedsel vanuit globale beschouwing. 30% van het wereldwijde voedsel wordt verspild. Selma Seddik mede-oprichtster van InStock heeft over dit onderwerp op de Boerinnendag veel te vertellen. InStock geeft waardeloos eten een nieuw leven in één van haar restaurants. De producten in de keukens van InStock bestaan voornamelijk uit onverkocht voedsel van Albert Heijn, ook hebben ze een FoodResceuCentre voor cateraars en andere restaurants.
De rol van de consument
U en ik zijn de grootste verspillers, er ligt dan ook een uitdaging voor de consument om uit duurzaam oogpunt zorgvuldiger met inkoop van voeding om te gaan. Door effectiever gebruik van ingrediënten hoeven we minder in te kopen. Sil Peppelenbosch, chef-kok van het InStock restaurant in Utrecht, schaafde de kennis bij over het langer houdbaar maken van voeding; fermenteren, inmaken en wecken. Hij gaf een kookworkshop over wat te doen met restjes en zette vergeten groenten weer op het menu.
Ingrediënten
Als producent in kaasspecialiteiten zijn we altijd in ontwikkeling met nieuwe en vergeten ingrediënten’, vertelt Daniëlle de Bruin, productontwikkelaar. ‘Afgelopen jaar alleen al hebben we 30 nieuw soorten kaasspecialiteiten ontwikkeld, een dag als vandaag kunnen we heel goed gebruiken als bron van ideeën.‘ De Bruin legde de boerinnen het proces van kaasmaken nog eens uit, voor velen bleek dat niet nieuw. Met opgefriste kennis gingen de vrouwen aan de slag met de productie van een minikaas. Tijdens de lunch werd nagedacht over nieuwe kaassoorten, het beste idee wordt in productie genomen en tijdens de najaarsledenvergadering gepresenteerd.
Kleurrijke coöperatie
‘Wanneer je 20 jaar geleden tegen mij had gezegd dat we groene kaas zouden verkopen had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard’, vertelt Klaas Hokse. ‘Maar nu hebben we onlangs zelfs al zwarte kaas geproduceerd. De consument staat open voor vernieuwing en wij bewegen als coöperatie mee. Dan moet je wel flexibel kunnen zijn en contact houden met je leden. Zij zijn de ondernemers van de coöperatie, dagen als dit zijn voor ons heel belangrijk.’