Kaassector bundelt krachten om voor Nederlandse Goudse kaas te kiezen
14-mei-2019

Bron: NZO, 13 mei 2019

De Nederlandse kaassector heeft zijn krachten gebundeld om mensen te helpen voor Goudse kaas van eigen bodem te kiezen. Veel Nederlanders denken namelijk ten onrechte dat de Goudse kaas die zij kopen altijd uit eigen land komt. Dat is echter lang niet altijd het geval, terwijl hun voorkeur daar wel naar uitgaat, blijkt uit onderzoek. Daarom start de kaassector een campagne die mensen bewust maakt dat Goudse kaas die écht uit Nederland komt, te herkennen is aan het Gouda Holland-keurmerk op de verpakking.

65% van de Nederlanders vindt dat Goudse kaas alleen in Nederland mag worden gemaakt, concludeert onderzoeksbureau PanelWizard. Toch wordt Goudse kaas over de hele wereld geproduceerd. Dat geldt echter niet voor echte Gouda Holland-kaas. Dat is een 100% Nederlands product, beschermd door de EU, net zoals champagne. “Als mensen Goudse kaas kopen, verwachten ze dat het Nederlands is. Alleen bij kaas met het Gouda Holland-keurmerk te herkennen aan de zegel ‘Beschermde Geografische Aanduiding’ weet je zeker dat de Goudse echt uit Nederland komt,” zegt Johan Schildkamp van de Nederlandse Zuivel Organisatie. “Omdat de kaassector in Nederland vindt dat Nederlanders het recht hebben te weten uit welk land hun Goudse kaas komt, starten we deze campagne.”

Krachten gebundeld voor de campagne
Onder andere FrieslandCampina, DOC Kaas en Rouveen Kaasspecialiteiten hebben hun krachten gebundeld voor de campagne. Zij maken Gouda Holland-kaas volgens het eeuwenoude recept met Nederlandse melk. De kaas is op houten planken gerijpt en regelmatig gekeerd. “En dat proef je,” zegt Klaas Hokse algemeen directeur van Rouveen Kaasspecialiteiten, dat al sinds 1905 kaas maakt. “Kaasmeesters waarborgen continu de kwaliteit, zodat alleen díe kaas die voldoet aan alle eisen van de BGA-erkenning, Gouda Holland mag heten. Wij zijn er trots op dat onze Goudse kaas daaraan voldoet en vinden het jammer dat mensen onbedoeld Goudse uit het buitenland eten. Want echte Gouda Holland-kaas is echt het lekkerst.”

Herkomst steeds belangrijker voor Nederlanders
De campagne speelt in op de trend dat mensen het steeds belangrijker vinden om te weten in welk land hun kaas is gemaakt. Bijna alle kaaseters (85%) geven de voorkeur aan kaas van Nederlandse melk. Nederlanders zijn dan ook gehecht aan hun kaas. Het staat bovenaan de lijst met eten dat Nederlanders niet kunnen missen, zo blijkt uit recent GfK-onderzoek. De campagne bestaat uit diverse online video’s, advertenties en abriposters.

Gouda Holland-kaas komt echt uit Nederland
Een Gouda Holland-kaas is natuurgerijpt en heeft een zacht romige tot een meer pittige smaak. De romige smaak wordt bepaald door de Nederlandse melk, eeuwenoude ervaring en het recept. Gouda Holland-kaas heeft een Beschermde Geografische Aanduiding. Producten met deze bescherming hebben hun reputatie te danken aan hun geografische oorsprong en mogen alleen daar geproduceerd worden. Champagne is het bekendste voorbeeld hiervan. In opdracht van de overheid zien controleurs toe dat aan alle eisen van de EU Beschermde Geografische Aanduiding voor Gouda Holland-kaas wordt voldaan, zodat het Gouda Holland-keurmerk gebruikt mag worden.

Aanvullende onderzoeksuitkomsten
97% van de Nederlanders eet weleens kaas. 91% van de Nederlanders zegt kaas niet te kunnen missen (GfK-onderzoek). Bijna acht op de tien Nederlanders ontbijten en lunchen meerdere keren per week met kaas. Ze kiezen meestal voor de vertrouwde combinatie met de boterham, maar ook op harde en zachte broodjes, tosti’s en crackers is het geliefd (GfK-onderzoek). Nederlanders die op hun buitenlandse vakantieadres kaas kopen, vinden dat het anders smaakt dan kaas uit eigen land. De meesten (67%) zijn blij dat zij na terugkomst weer echt Nederlandse kaas kunnen eten (PanelWizard-onderzoek). 57% van de Nederlanders vindt het niet kunnen dat Goudse kaas ook in het buitenland gemaakt mag worden (PanelWizard-onderzoek). Het onderzoek ‘Goudse kaas uit Nederland’ heeft onderzoeksbureau PanelWizard in maart 2019 uitgevoerd onder 1.037 respondenten van 18 jaar en ouder in opdracht van de NZO. Het onderzoek ‘Kaas & Cultuur’ heeft onderzoeksbureau GfK Nederland in januari 2019 uitgevoerd onder 1.042 respondenten van 18 jaar en ouder in opdracht van de NZO.

Lees hier het originele bericht.