Bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Bedenker en producent van ’s werelds eerste gekleurde, halfharde Goudse kaas Rouveen Kaasspecialiteiten, was verrast toen meer producenten groene pestokaas bleken te produceren. Rouveen Kaasspecialiteiten produceerde de groene pestokaas volgens afspraak exclusief voor één klant. Toen de vraag naar dit product toenam, kwam er een vergelijkbare pestokaas op de markt. Welke acties heeft Rouveen Kaasspecialiteiten ondernomen om de kaasconcurrentie te slim af te zijn?
“Exclusiviteit is onze niche en een strategische keuze,” zegt Daniëlle de Bruin, teamleider productontwikkeling bij Rouveen Kaasspecialiteiten. “Wij zijn een private label-fabrikant. Veel kazen die we maken, ontwikkelen we samen met de klant, zoals de groene pestokaas. Wij zijn absoluut niet naïef; we geloven gewoon meer in samenwerking dan in alles vastleggen op papier. Maar toen we na de groene kaas erin slaagden om rode pestokaas en zelfs zwarte kaas te maken, vonden we het verstandig om contact op te nemen met de experts van Octrooicentrum Nederland. We wilden meer weten over de voor- en nadelen van een octrooi aanvragen. Octrooi aanvragen op de nieuwe productiewijze van gekleurde kaas houdt publicatie van de hele octrooiaanvraag na 18 maanden in. En we willen onze concurrenten natuurlijk niet op ideeën brengen.”
Tips over intellectueel eigendom
De Bruin vertelt wat er gebeurde na het eerste contact met Octrooicentrum Nederland. “Een van mijn collega’s heeft de basisworkshop intellectueel eigendom gevolgd. Hij kreeg toen allerlei handige tips. Over hoe je moet zoeken in octrooidatabanken en over het aanvragen van een merknaam. Daarna bezocht octrooiadviseur Ilona Koomen ons om te praten over i-DEPOT. Dit is een onafhankelijk datumbewijs waarmee je een creatie vastlegt. Ook ging het gesprek over de afweging tussen geheimhouden of octrooi aanvragen. Iedereen was ervan overtuigd: we moeten aan de slag met een intellectueel eigendomsstrategie. Maar dat vraagt om een behoorlijke tijdsinvestering. Ik ben er wel achter gekomen dat je zo’n traject er niet even bij doet.”
Strategisch geheimhouden
De Bruin onderzocht al wat de kosten zijn van een octrooiaanvraag en welke octrooigemachtigde ervaring heeft met kaas en zuivel. “Wij hebben namelijk alweer een nieuw idee voor het maken van kazen in laagjes. Op die procesmethode kunnen we octrooi aanvragen, maar dan moet de techniek wel nieuw zijn. Je begrijpt dat ik daar dus niets over kwijt wil!”.